Direktlänk till inlägg 6 december 2009

Niqab

Av Olga Tolstoj - 6 december 2009 21:54

Jag känner mig lite kluvan i frågan om niqab.

Jag vet inte om jag är för eller emot ett eventuellt förbud i skolan.

Å ena sidan är jag för religionsfrihet och symbolerna en religion medför, å andra sidan är jag emot fundamentalism och kvinnoförtryck.

Jag tycker att man ska få bära de kläder man känner sig bekväm i eller som ens religion påbjuder och jag reagerar knappast på hijab nu för tiden eftersom jag ser det dagligen (det gör väl alla?) och tycker inte att den stör överhuvudtaget. Man ser ju ansiktet och det räcker för min del. Jag har bara pratat med en person i niqab två gånger (egentligen 1 gång) och jag tyckte att det var svårt att man inte kunde läsa av personens ansiktsuttryck. En stor del av kommunikationen är kroppsspråket och artikulationen. Jag blev stressad och ville sluta prata.

Sedan såg jag på TV idag att de som bär niqab ofta är fundamentalister och elitistiska av sig. Det senare intrycket har jag även fått av mina elever då vi diskuterade bärande av niqab i Sverige. De sade typ att "det är fint och man är en bättre muslim om man gör det" men de flesta muslimer har inte det. Det är väl mest på den arabiska halvön man har niqab vad jag har förstått.

Ett till argument till att bära niqab var att skydda sig mot ofredande. Den punkten gör mig nästan mest bara irriterad.

Alla män är inte våldtäktsmän, och vore de det så skulle väl inte lite tyg hindra dem?

Förut var jag nog mer för, men nu är jag nog mer emot.

Fast smart om man vill råna en bank. Det lär ju ändå vara mindre uppseendeväckande med niqab än rånarluva. Men kvinnor begår inte brott! Bara män!!

Eh jag tror jag ska sluta nu.


Men vad tycker ni om ett förbud mot niqab i skolan? Anti/pro?

 
 
J

J

6 december 2009 22:56

Håller med dig!

http://vonapa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Setareh

7 december 2009 20:18

A N T I

 
Olga

Olga

7 december 2009 23:33

Setareh:
Jag är helt anti att TVINGA någon att bära niqab/hijab som det är i vissa länder. Jag tycker att man ska få ha på sig precis vad man vill och tycker att det är sinnessjukt att man får spöstraff för att man har 'för otäckande kläder' i Iran bl a. men just för att man ska få ha på sig var man vill så tycker jag också att man kanske inte rent principiellt kan tvinga någon att ta av sig sin niqab om hon nu vill ha det.
Fast jag tycker absolut att det är att dra det till det yttersta att ha niqab. Liksom - ansiktet! Vad fan! Så djävla snygga lär ju inte alla i niqab vara att alla män blir sprängkåta av att se dem. Men, samtidigt - individens frihet. Dock är det ju ofta männen som bestämmer om fruarna ska ha niqab eller ej och det är S J U K T osoft. Rent teoretisk kan jag säga att niqab kan man väl få ha på sig om man ahr ett jämställt synsätt och vet i sitt hjärta att det är ens eget val utifrån sin djupa tro bla bla men inte i skolan för jag tror väldigt mycket på att kommunikation inte bara sker med ljud.
Jordmus: Håller med mig eller S?

http://www.tetris.bloggagratis.se

 
J

J

8 december 2009 12:55

Hört att hiqab är till för att inte locka männen. Borde inte männen isf ha ögonbindel istället? Krävs mindre tyg för det-

http://vonapa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olga Tolstoj - 22 februari 2010 23:34

Jag ids inte Bloggagratis längre så jag flyttar hit. Wöwö. ...

Av Olga Tolstoj - 22 februari 2010 22:31

I Alltså, försökte locka min käresta att umgås med mig genom att baka bröd, koka broccolisoppa och göra egen hommous. Klockan tio på natten. Han ville inte umgås. Ja ba: Fail. *fail*   II Jag måste sitta på min tvättmaskin och medelst mitt fe...

Av Olga Tolstoj - 18 februari 2010 23:59

Eli har skrivit en bok!!!!!!!! Jag vill med detta inte påstå att Eli och jag är bästa vänner eller något men vi umgicks för flera år sedan och när jag tänker på Eli så blir jag glad, sådär som man kan bli när man tänker på somliga personer. Han ...

Av Olga Tolstoj - 12 februari 2010 19:42

Hatar att gå på fest när de man ska gå med går dit tillsammans och har hängt innan och redan är fulla. Plus om man har nästan slut på foundation, kasst H&M-puder, fett hår och inga cash. Man ba' nä. *gråter en skvätt av utanförskapet* ...

Av Olga Tolstoj - 12 februari 2010 19:29

Alltså kommentarerna till den här artikeln! Orkar ej!

Presentation

Omröstning

Äter du djur?
 Ja, de är inte värda att få leva.
 Nej, jag är inte dum i huvudet heller.
 Nä men jag bidrar till köttindustrin genom att konsumera mjölk, ägg o.s.v.
 Bara fula djur.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Ö_ö


Ovido - Quiz & Flashcards